Pracując, można wiele dowiedzieć się o ludziach, a szczególnie o klientach. Jacy są, czego chcą, itp. Z czasem wiemy coraz więcej, a czasem wystarczy przeczytać kilka praw Murphy’ego i wszystko staje się jasne.
Osiem praw szanownego klienta.
- Klientowi nigdy nie przyjdzie na myśl ile kosztuje projekt, tylko ile można na tym projekcie zaoszczędzić.
- Jeżeli udało Ci się wprowadzić w programie, wymagane przez klienta poprawki, wtedy on z nich zrezygnuje.
- Żaden klient nie wie czego właściwie chce.
- Każdy klient wie dokładnie czego nie chce.
- Żaden klient nie chce tego co masz już gotowe.
- Nie wie także co chciałby mieć zamiast tego.
- Klient, który najmniej płaci marudzi najwięcej.
- Klient żąda największych zmian dokładnie wtedy, kiedy produkt jest już gotowy.
Prawa ogólne.
- Na polecenie “Napisz Tak lub Nie” użytkownik wpisuje “Tak lub Nie”.
- Na polecenie “Wciśnij ENTER” użytkownik wpisuje “ENTER”.
- Na polecenie “Naciśnij dowolny klawisz” użytkownik naciska klawisz SHIFT, ESCAPE, albo przycisk zasilania.
- Jeżeli napiszesz procedurę, która zapobiega pojawianiu się błędnych wartości, to zawsze znajdzie się użytkownik, który ją pominie.
- Jeżeli istnieją 4 różne możliwości doprowadzenia programu do krachu i wszystkie 4 zablokujesz, wtedy użytkownik znajdzie piątą metodę.
- Nie ma programów całkowicie idiotoodpornych.
- Program oddany użytkownikowi w piątek wraca do autora w poniedziałek.
- Na pierwsze 90% programu potrzeba 10% przeznaczonego na jego realizację czasu.
- Pozostałe 10% programu wymaga 90% przeznaczonego na jego realizację czasu.
- Rozpoczynasz zawsze od pozostałych 10%.
- 10%, od których rozpoczynasz pracę stanowią te procedury, które w ostatecznym rozrachunku zostaną usunięte na życzenie klienta.
- Jeżeli nie wiesz co czynisz, rób to w sposób elegancki.
- W zespole programistów każdy ma genialny plan rozwiązania problemu. Wszystkie plany się wzajemnie wykluczają i żaden nie prowadzi do poprawnego rozwiązania.
- Liczba osób w zespole programistycznym ma tendencje wzrastające niezależnie od ilości pracy.
- W każdym programie błędy wykazują skłonność do występowania w tym miejscu, które sprawdzasz jako ostatnie.
- Każdy program, który się dobrze zaczyna, kończy się źle.
- Program, który zaczyna się źle, kończy się przerażająco.
- To co wygląda łatwo jest trudne.
- To co wygląda trudno jest niemożliwe.
- To co wygląda na niemożliwe potrafi rozwiązać nawet twoja teściowa i to bez pomocy komputera.
- Każdy programista przybywający z innego miasta jest fachowcem.
- Idealny fachowiec wie absolutnie wszystko o niczym.
- Nie wierz w cuda - zdaj się na nie.
- Każda formuła i każda stała muszą być traktowane jako zmienne.
- Prawdopodobieństwo wydarzenia jest odwrotnie proporcjonalne do życzenia.